Sidste nyt

Marina City information for sejlere
(19 Dec 2018)


Marina City - illustrationsplan med de srlige funktioner for sejlerne



Visionen for Marina City er at skabe Danmarks mest attraktive marina og den strste udenfor hovedstadsomrdet med 1.000 bdpladser. Men hvordan bliver det at have sin bd liggende i Marina City? Hvordan bliver havnen indrettet? Hvad bliver prisen for en bdplads? Og hvornr kommer der til at ske noget. Alt det kan du lse mere om i denne artikel, som er mlrettet nuvrende og kommende sejlere. 

 
Herudover kan du finde masser af oplysninger om Marina City, som er blevet til i et tt samarbejde mellem Kolding Kommune, Kolding Havn og Kolding Lystbdehavn, p hjemmesiden 
www.kolding.dk/marinacity. Her finder du bl.a. en side med svar p ofte stillede sprgsml.
 
Indretningen af den nye marina
Den nye marina bliver stor. Nr de 500 pladser fra Lystbdehavn Nord flyttes sammen med de 500 pladser i Marina Syd, ender vi med ca. 1000 pladser. Hermed fr vi den strste lystbdehavn uden for hovedstadsomrdet.
 
Men endnu vigtigere skal Marina City gerne blive landets mest attraktive marina, som kan certificere som en 5-stjerne marina efter det internationale BlueStar-system. Dette stiller store krav til faciliteter, udstyr, service og sikkerhed.
 
Faciliteter p land
P land skabes gode forhold for optagning/istning, bdvask og bdoplag. Der bliver forskellige slbesteder rundt i omrdet, et par mastehaller nr mastekranerne, store pladser til bdoplag samt plads til bdhuse. P vand inddeles hele havneanlgget i omrder med forskellige temaer, s der bliver plads til mange forskellige slags bde og brugere.
 
Bdoplagsplads vest (1) bliver etableret over for Klvervejs udmunding i Skamlingvejen. Fra et nyt signalreguleret kryds bliver der indkrsel til pladsen, som kan rumme ca. 200 bde. Her kan ogs opfres bdhuse (2) i stil med dem, man ser p Middelfart Marina og i Aarsund. I sommerhalvret kan denne og de andre bdoplagspladser anvendes til sommerparkering, events og camping i forbindelse med stvner.
 
Bdoplagsplads midt (3) og st (4) har plads til henholdsvis ca. 100 og 200 bde. Del lille bdoplagsplads lngst mod st (5) har plads til ca. 50 bde, men er ogs tnkt til autocamperparkering.
 
Marina City fr to store havnepladser. Havneplads vest (6) med den nuvrende kran bliver til sstning og optagning ved havnens personale. Her anlgges ogs et stort slbested for joller, kran til gummibde samt en stor jolleplads. I forbindelse med denne havneplads etableres en stor, kontrolleret vaskeplads (7), med plads til seks bde af gangen. 
 
Den stlige havneplads (8) er forbeholdt eksterne vognmnd til sstning og bdoptagning. Her etableres ogs et dobbelt slbested for trailerbde. Begge havnepladserne vil have adgangskontrol med bomme eller snkbare pullerter. Helt ude mod st etableres et ekstra slbested (9), beregnet for joller, kajakker, kanoer og lignende, som er godt at have ved store stvner, besvrlige vindforhold osv.
 
P gode steder langs hele havnepromenaden bliver der indrettet siddesteder med borde/bnke, grillpladser, legepladser, motionsredskaber, cykelstativer, affaldspladser, af- og plsningssteder med korttidsparkering nr broerne, osv. 
 
Havnepromenaden indrettes med en flot belgning af teglklinker, store siddetrin ned mod vandet, masser af trer og en spndende belysning. Trapper og ramper leder ned til de enkelte broer. Terrasserne foran den eksisterende hovedbygning kan bevares eller fornyes efter behov.
 
Lystbdehavnen str for at opfre moderne servicebygninger med gode bade- og toiletforhold, vaskemuligheder, kkken og opholdsstue samt masteskure forskellige steder i omrdet (10, 11 og 12).
 
Ved havneplads vest er der afsat plads til et nyt sejlsportscenter (13). De forskellige klubber kan involvere sig i centret, men de kan ogs blive, hvor de er i dag. Kolding Sejlklub har dog brug for nye faciliteter, nr deres klubhus p Lystbdehavn Nord nedlgges. I det nye sejlsportscenter kan der udvikles et levende milj med plads for alle mulige brugere og aktiviteter. Fremtidens klubhus kunne man kalde det.
 
Faciliteter p vand
Generelt bliver hele lystbdehavnen udstyret med flydebroer med god bredde. Fortjning foregr p traditionel vis med agterple, suppleret med Y-bomme enkelte steder. Pladserne vender st-vest, som normalt er bedst i forhold til vindretningen, nr man skal lgge til og fra. Broerne udstyres naturligvis med el, vand, belysning, sikkerhedsudstyr m.m. 
 
Mod en forlnges den eksisterende estakade - ”plankevrket” nede i vandet - men der kommer ikke flere bdpladser. Ud mod fjorden etableres en ny dkmole, som ligner den nuvrende ydermole med gangbro. Landgangsbroerne fra land og ud p flydebroerne bliver med begrnset hldning, s de er gode at benytte. Vanddybden bliver generelt mindst 2,5 meter - et srligt omrde samt sejlrenden dog mindst 3,5 meters vanddybde.
 
Inderst i havnen etableres et smbds- og fiskermilj (14), med l fra skoven - en slags fortsttelse af miljet langs en. Her bliver plads til fiskerskure til grej samt en servicebygning, udekkken og mske en rygeovn.
 
De eksisterende broer G (15) og H (16) opretholdes, men sttes i stand efter behov.
 
Ved de eksisterende broer A, B, C, D og E er der i dag for lidt svajeplads (17). Derfor fjernes n af broerne. Bro A og bro E bibeholdes, hvor de er, men n af de tre vrige fjernes, og afstanden gres lige stor mellem de fire broer.
 
stsiden af bro E (18) ndres til en srlig bro for handicapsejlads, sejlerskoler, matchracere, spejdere, udstillingsbde og flydende grejskure hertil. Handicapsejlerne fr srlige kraner til personlft, og her bliver ogs srlige handicappladser for almindelige klbde.
 
Eksisterende bro F fjernes til fordel for et stort, centralt svajebassin (19), som vil vre til stor glde ved sejlsportstvner, trning for sm optimistsejlere, manvrering af skole- og handicapbde, men ogs til arrangementer p vand (f.eks. kajakpolo), flydende bdudstillinger og andre srlige lejligheder. Ved f.eks. bdudstillinger kan bassinet lukkes af med flydebroer, s man kan g rundt omkring bassinet.
 
Eksisterende bro I (eksisterende ydermole) (20) ombygges, s den langs den ene side bliver god til langskibsfortjning af strre skuder samt flere lag af gstebde, mens den anden side vil vre velegnet til gamle trbde.
 
De nste to broer (21) indrettes med srlig henblik p store motor- og sejlbde og evt. katamaraner. Her er f.eks. elforsyningen kraftigere og vanddybden strre.
 
Herefter kommer en rkke broer (22) med motor- og sejlbde blandet mellem hinanden. De ret lange broer fr knk, med plads til udstyr, siddemuligheder og lignende.
 
For enden af n af broerne (23) etableres en flydende servicestation med tankanlg for benzin/diesel, ladestandere for elmotorer, vand samt tmmestation for toilettanke. Her er plads til fire bde ad gangen. Den eksisterende flydebro med tmmestation ved bro C opretholdes i vrigt ogs.
 
Ydermolen ud mod fjorden (24) bliver i stil med den nuvrende ydermole, som beskytter mod blger og is. Langs indersiden heraf planlgges 12-15 moderne husbde.
 
Den st-vestgende sejlkanal (25) bliver meget bred (ca. 50 meter). Det giver god plads til bde p vej ind og ud samt god plads til joller, nr de har brug for at krydse. Den nye indsejling og sejlrenden (26) bliver rykket en del lngere mod st end i dag, og uddybes til mindst 3,5 meter.
 
Sejlere og andre aktive i forbindelse med fjorden
Lystbdehavnen og landfaciliteterne til lystbdehavnen er naturligvis frst og fremmes beregnet for alle sejlerne, som her vil f fremragende forhold og top-moderne faciliteter.
 
Men omrdet indrettes ogs sledes, at Marina City vil vre et godt stttepunkt for de mange andre, som ogs er aktive p, i, under og omkring vandet og fjorden. Her bliver plads til nye klubhuse, grejhuse og lignende til de, som har lyst til at etablere sig her, srligt i Marina City’s stlige del, nr den kommende marinapark.
 
Og endeligt vil omrdet naturligvis vre attraktivt for gstesejlere, autocampere, turister og byens borgere, som har lyst til at opleve fjorden og det maritime milj.
 
 
Et blandet omrde
Marina City planlgges sledes, at det maritime integreres med boliger, maritime erhverv og service, samt rekreative faciliteter. Det er der klare fordele ved – f.eks. mere liv ret rundt og tryggere omgivelser. Men det kan ogs give udfordringer. Hvad med f.eks. konflikter mellem bde og boliger? Og hvad med parkering?
 
Risiko for konflikter mellem bde og boliger?
Jo, der kan opst konflikter p grund af f.eks. stj, udsigtsgener eller risiko ved bdhndtering. Disse risici forebygges p forskellig vis. Noget handler om, hvordan vi indretter omrdet, mens andet handler om, hvordan vi organiserer os.
 
Gennem indretningen er boligerne koncentreret p ca. 20 pct. af omrdet. Grnsezonen mellem boliger og bde er minimeret til delstrkninger p havnepromenaden og mod oplagspladserne, og der holdes pn afstand i begge situationer.
 
Nrmest boligerne vil der kun blive oplagt mindre bde og bde uden mast, og bdoptagning og –transport tilrettelgges, s der er sikre og ordentlige forhold for bde gende, cyklister, havnens medarbejdere og vognmndene.
 
I organiseringen handler det bl.a. om at skabe en kultur, hvor alle forstr, at de er naboer, og hvor man naturligt tager hensyn til hinanden. De, der flytter ind i Marina City ved naturligvis p forhnd, at de kommer til at bo ved en lystbdehavn. Og sejlerne ved, at godt smandskab ogs glder i en havn, s man f.eks. ikke efterlader fald, overtrk eller presenninger, som kan klapre og blafre i vinden. Endeligt etableres der et lokalrd af omrdets brugere, som skal forebygge og tage fat p eventuelle konflikter.
 
Plads nok til parkering?
De to boligbebyggelser skal hver isr srge for parkering p egen grund – i alt ca. 400 reserverede pladser. Kommunen anlgger 300 offentlige parkeringspladser til sejlere, gster i restauranter, turister m.m. Oplagspladserne til bde benyttes i sommerhalvret til bilparkering. Her er plads til 500-800 biler.
 
Da der planlgges transportveje mellem de vinteroplagte bde, bliver der mulighed for at parkere nr sin bd, nr den f.eks. skal klargres efterr og forr.
 
Hvad vil det koste at have sin bd liggende i Marina City?
Priserne i Marina City skal vre konkurrencedygtige i forhold til priserne i nabohavnene. Bestyrelsen i Kolding Lystbdehavn har besluttet, at prisen for en bdplads i lbet af en 5-rig periode skal stige i alt godt 20 pct. i forhold til 2017-priserne. Og dette er vel at mrke inkl. den almindelige rlige prisregulering p ca. 2 pct. Hermed vil en bdplads i Marina City med dens faciliteter i topklasse fortsat vre klart billigere end det prisniveau, som findes i nabohavnene.
 
Der skal ikke betales nyt indskud som flge af flytning fra Nord til Syd eller andre interne flytninger.
 
Hvornr sker der noget?
Tidsplanen sigter mod at g i gang med udgangen af 2019, s den udvidede lystbdehavn i Marina City kan tages i brug i lbet af 2021. Her er tale om en stram tidsplan, som kan ndre sig undervejs. Nr den nye del er taget i brug, fortsttes med moderniseringen af det eksisterende lystbdehavneomrde (broerne A til I) og havnepromenaden.
 
Oplagspladserne anlgges og tages lbende i brug. Vi starter med pladsen lngst mod vest. 
 
Der vil blive lagt en omhyggelig plan for at gennemfre alle de forskellige arbejder, s generne begrnses mest muligt, og s tingene ikke trkker undigt ud. Et besvrligt forhold er, at de blde bundforhold ud i fjorden betyder, at en del arealer skal have tid til at stte sig, fr de kan frdiganlgges. 
 
Som med s meget andet bygge- og anlgsarbejde bliver det bvlet, stvet, mudret osv. Det kan ikke undgs, men der vil blive gjort meget for at begrnse generne. Til gengld er resultatet helt sikkert vrd at vente p, og for mange vil det ogs vre spndende at flge med i arbejdet.
 




Powered by CuteNews




Flere nyheder?

Se listen med alle nyheder ved at klikke her...

Eller tilmeld dig vores nyhedsbrev via feltet i bunden af siden!









Havnekontorets åbningstider

Mandag-fredag:
Torsdag endvidere (1/4-31/10):
Weekend/helligdage:
Mellem jul og nytår:

Herudover kan der være enkelte lukkedage i løbet af
året, og de vil blive annonceret under 'Sidste nyt'
.

 

Kl. 9:00 til 10:30
Kl. 15:00 til 17:00
Lukket
Lukket

Ønsker du at tilmelde dig vores nyhedsbrev?


Kolding Lystbådehavn

Skamlingvejen 5
6000 Kolding
Tlf. +45 7553 2722